Uitgevoerd door:
Kunstcentrum Weert

Uitdelen archeologisch hout (zondag)

Weertenaren worden uitgenodigd zelf mee te werken aan een kunstwerk voor het stadspark. Zij kunnen hiervoor een stukje eeuwenoud hout bewerken, dat is opgegraven in hun eigen stad.

Op een locatie in Weert ligt vele honderden jaren oud hout opgeslagen. Het gaat bijvoorbeeld om de bekisting van waterputten uit de Romeinse tijd, maar er ligt ook hout uit de middeleeuwen en de ijzertijd.
Allemaal uit de grond gehaald bij de archeologische opgravingen op Laarveld en Kampershoek 2.0.

Yvonne Schroeten, Emmy van de Venne, Caroline van der Linden en Saskia Keijzers, allen bestuursleden van Stichting Kunstcentrum Weert, poetsten samen met de leden-kunstenaars alle leem van het verweerde hout af. Daarna moest het drogen, om het historische hout vervolgens in vele stukken te zagen.

Het opgegraven hout is inmiddels archeologisch onderzocht en gedocumenteerd. Omdat het anders dreigde te worden weggegooid ging archeoloog Fokko Kortlang in overleg met de gemeentelijke cultuurmakelaar Robin Moonen. “Kortlang had in Veldhoven eerder een kunstproject geïnitieerd met dit soort hout””, vertelt Schroeten. “En zo werden wij gevraagd of we misschien iets zouden kunnen doen met dat oude hout.”

Zo ontstond het plan heel Weert te laten meebouwen aan een kunstwerk dat in het stadspark moet komen, waar ook archeologische opgravingen plaatsvonden op de plek waar de voorburcht van kasteel De Nijenborgh heeft gestaan.

Iedereen mag zijn eigen stukje hout meenemen, en naar eigen inzicht bewerken. Spijkers erin slaan, beschilderen, erin zagen noem maar op. In juli worden al deze werkstukjes van honderden Weertenaren geëxposeerd in de Paterskerk, gefotografeerd en verwerkt in een digitale catalogus! De 23 kunstenaars verbonden aan het Kunstcentrum Weert verwerken deze naderhand in een object dat in 2023 in het stadspark komt!

Datum: zondag 5 juni 13:00-17:00

Locatie: Veld noord & werkmanshuizen Biest